بازرسی آسانسور
شرکت بازرسی آستا با دریافت همه مجوزهای لازم از مراجع مربوطه و سالها تجربه در زمینه بازرسی آسانسور، خدمات بازرسی انواع آسانسور را در سریعترین زمان ممکن انجام میدهد. همچنین ما با در اختیار داشتن نمایندگی در کلیه استانهای بزرگ کشور این خدمات را با بهترین کیفیت و رقابتیترین قیمت در سراسر ایران انجام میدهیم. این بازرسیها به صورت دورهای و طبق استاندارد ISIRI6303 باید انجام شود و شامل بررسی تمامی اجزای آسانسور از جمله موتور، سیمبکسلها، ترمزها، سیستم کنترل و کابین میشود.
انواع گواهینامه آسانسور
آسانسورهای در حال بهرهبرداری، بایستی تحت سرویس و نگهداری مستمر (ماهیانه) و همچنین بازرسی ادواری آسانسور (سالیانه) قرار گرفته و گواهینامه دریافت کنند.
آسانسورهای در حال بهرهبرداری، بایستی تحت سرویس و نگهداری مستمر (ماهیانه) و همچنین بازرسی ادواری آسانسور (سالیانه) قرار گرفته و گواهینامه دریافت کنند.
گواهینامه استاندارد آسانسور
پس از نصب و راهاندازی، آسانسور باید توسط بازرسان شرکت بازرسی از لحاظ ایمنی و کارایی بررسی شود و پس از تائیدِ ایمن و استاندارد بودن، آسانسور موفق به اخذ گواهینامه استاندارد میشود. این گواهی نشانه ایمن و سالم بودن آسانسور میباشد و دریافت آن اجباری میباشد. چنانچه ساختمان هنوز پایانکار ندارد، در صورت عدم وجود گواهینامه استاندارد، نمیتوان برای آن پایان کار گرفت. برای ثبت درخواست بازرسی آسانسور وارد سامانه مدیریت بازرسی آسانسور شوید.
این سامانه در راستای استقرار دولت الکترونیک و به جهت ارائه بهتر خدمات بازرسی آسانسور براساس استاندارد های جاری طراحی گردیده است و در ادارات کل استانی مورد بهره برداری قرار میگیرد. در این سامانه تمامی فرایند های درخواست بازرسی تا صدور تاییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور به صورت الکترونیکی انجام میگیرد. همچنین امکان سرویس دهی به متقاضیان از طریق دفاتر پیشخوان و سامانه شهرداری های سراسر کشور فراهم است.
مدارک مورد نیاز برای بازرسی و صدور گواهینامه اولیه
گواهینامه ادواری آسانسور
بازرسی ادواری به نوعی از بازرسی اطلاق می شود که پیش از این گواهینامه ایمنی و کیفیت اولیه برای آن صادر شده باشد. لذا لازم است برای ثبت نام بازرسی ادواری، گواهینامه استاندارد اولیه در سامانه بارگذاری شود. شرکت بازرسی موظف است قبل از انجام بازرسی ادواری، گواهی استاندارد قبلی (اولیه) را صحه گذاری و اصالت سنجی نماید. بدیهی است در مورد آسانسورهای برقی که دارای گواهینامه ایمنی و کیفیت اولیه نیستند، انجام بازرسی ادواری موضوعیت ندارد و بازرسی فنی برای اینگونه آسانسورها با ثبت درخواست بازرسی اولیه در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور انجام می پذیرد.
ثبت بازرسی ادواری در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور رایگان می باشد. متقاضی درخواست بازرسی ادواری می تواند مالک ساختمان یا بهره بردار یا شرکت سرویس دهنده آسانسور باشد. شرکت سرویس و نگهدار آسانسور از طرف مالک یا بهره بردار آسانسور معرفی می گردد و شماره و تاریخ قرارداد معتبر بین شرکت سرویس و نگهدار آسانسور و مالک یا بهره بردار آسانسور در پرسشنامه یکسان بازرسی ادواری ثبت می گردد. برای آشنایی با نحوه ثبت نام بازرسی ادواری آسانسور این ویدیوی آموزشی را ملاحظه فرمایید. در بازرسی ادواری انتخاب شرکت بازرسی توسط متقاضی انجام می شود. شما می توانید در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور نام شرکت آتی سازان تاسیسات ایرانیان (آستا) را انتخاب نمایید.
مدارک مورد نیاز برای بازرسی و صدور گواهینامه ادواری
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازرسی ادواری آسانسور روی آن کلیک کنید.
ایمنی آسانسور
ایمنی آسانسور به معنای مجموعه اقدامات و تجهیزاتی است که برای اطمینان از حرکت ایمن و بدون خطر آسانسور و مسافران آن در نظر گرفته میشود. این ایمنی از مراحل طراحی، ساخت، نصب و تا بهرهبرداری و تعمیرات دوره ای آسانسور باید مدنظر قرار گیرد.عدم رعایت نکات ایمنی در آسانسورها میتواند عواقب جبرانناپذیری از جمله جراحات جدی و حتی مرگ را در پی داشته باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.
مراحل بازرسی آسانسور
در این مرحله متقاضی بایستی به شرکت بازرسی مراجعه نموده و مدارک مورد نیاز را تحویل شرکت بازرسی دهد.
مدارک بازرسی آسانسور شامل موارد زیر می باشد :
فرم درخواست بازرسی
- فرم مشخصات فنی
- فرم تائیدیه اجزاء
- پروانه ساختمان
- کپی کارت ملی متقاضی
- ارئه شماره درخواست بازرسی ثبت شده در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور
- پرداخت مبلغ هزینه بازرسی اول مطابق با تعرفه ابلاغی
- ارائه تصویر پروانه طراحی و مونتاژ (در صورت عدم امکان بررسی در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور)
کارشناس تشکیل پرونده باید مدارک دریافتی فوق را بررسی کند. اطلاعات فرم درخواست بازرسی می بایست با اطلاعات متقاضی، پروانه ساختمان و شرکت عرضه کننده آسانسور همخوانی داشته باشند. با دریافت شماره درخواست بازرسی از متقاضی، اطلاعات درخواست بازرسی را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور بررسی و از صحت اطلاعات وارد شده توسط متقاضی اطمینان حاصل شود. (متقاضی می تواند مالک یا مالکین ساختمان، وکیل قانونی مالکین و یا شرکت عرضه کننده آسانسور باشد)
در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات واده شده بایستی به روش زیر انجام شود :
چنانچه امکان ویرایش توسط شرکت بازرسی وجود داشته باشد، باید با اخذ درخواست کتبی از متقاضی، جهت ویرایش اطلاعات در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور این امر صورت پذیرد.
در صورتی که امکان ویرایش اطلاعات توسط شرکت بازرسی وجود نداشته باشد، باید درخواست ویرایش متقاضی را به کارشناس محترم اداره کل استاندارد استان ارجاع دهد.
تشکیل پرونده توسط متقاضی به منزله درخواست بازرسی می باشد. کارشناس هماهنگی باید پس از تشکیل پرونده، آن را در لیست نوبت بازرسی قرار دهد.
حداکثر زمان نوبت دهی برای هر مرحله بازرسی حداکثر پنج روز کاری پس از درخواست می باشد. لذا کارشناس هماهنگی موظف است ظرف مدت حداکثر یک روز نسبت به نوبت دهی آن اقدام نماید. کارشناس هماهنگی باید پرونده های لیست نوبت دهی را با توجه به منطقه محل نصب آسانسور انتخاب کرده و به صورت گردشی و تصادفی به بازرسان ارجاع دهد. کارشناس هماهنگی باید جهت هماهنگی با نماینده شرکت عرضه کننده (متقاضی) با شماره تماس هماهنگی اعلام شده در فرم درخواست بازرسی، تماس گرفته و نوبت بازرسی را با قید تاریخ و ساعت بازرسی و نام بازرس، به ایشان اعلام نماید.
جهت عدم بروز هرگونه مشکلات اعلام هماهنگی ترجیحا به صورت مکتوب انجام شود. کارشناس هماهنگی باید نوبت بازرسی را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ثبت نماید.
بازرس باید پرونده های خود را از دفتر تحویل گرفته و با توجه به تاریخ و ساعت اعلام شده
به متقاضی در محل نصب آسانسور حاضر شده و نسب به بازرسی اقدام نماید.
بازرس قبل از شروع بازرسی آدرس اعلامی در فرم درخواست بازرسی را با پروانه ساختمان و همچنین کروکی اعلامی بررسی و از صحت محل نصب آسانسور اطمینان حاصل نماید. بازرس در حضور نماینده شرکت عرضه کننده اقدام به انجام بازرسی کند.
بازرس پس از اتمام بازرسی، با کمک چک لیست گزارش را در دو نسخه آماده و در محل پروژه به امضای نماینده شرکت عرضه کننده آسانسور می رساند.
بازرس باید در زمان بازرسی آسانسور مدارک زیر را تهیه و بررسی کند :
- چک لیست بازرسی
- فرم یافته های بازرسی
- فرم مشخصات فنی و تائیدیه اجزاء
بازرس باید پس از هر نوبت بازرسی، پرونده را به دفتر شرکت تحویل دهد. چنانچه بازرسی در نوبت اول مطابق با الزامات استاندارد ۱-۶۳۰۳ مورد تائید قرار نگیرد، شرکت عرضه کننده آسانسور پس از رفع مغایرت های مشاهده شده در نوبت اول بازرسی درخواست بازرسی مجدد به واحد بازرسی شرکت (یا شعب شرکت در استان ها) به صورت کتبی ارائه دهد. کارشناس هماهنگی واحد بازرسی پس از دریافت درخواست کتبی نوبت مجدد بازرسی، باید ظرف مدت حداکثر پنج روز کاری مجددا مطابق نوبت اول اقدام به برنامه ریزی به منظور بازرسی نماید. پس از تعیین روز بازدید و انتخاب بازرس، پرونده مورد نظر جهت نوبت مجدد بازرسی آسانسور در اختیار بازرس قرار می گیرد.
لازم به ذکر است ممکن است مغایرت هایی در زمان بازرسی مشاهده شود که لازم باشد که پرونده به کمیته فنی ارائه گردد. در خصوص مغایرت های مشاهده شده در زمان بازرسی که مدیر فنی و بازرس مربوطه نتوانند اظهار نظری نمایند، در این صورت باید مدیر فنی و یا جانشین وی پس از تهیه فرم اعلام عدم تطابق با استاندارد و پیوست مدارک عدم تطابق، صورتجلسه کمیته فنی را تنظیم و پرونده را جهت طرح در جلسه کمیته فنی مطرح نماید.
شرکت عرضه کننده آسانسور باید پس از تایید فنی بازرس مطابق با استاندارد ۱-۹۳۰۳ نسبت به اصلاح نواقص و تکمیل پرونده از قبیل نقشه و محاسبات، قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، بیمه نامه آسانسور، هزینه های بازرسی و … اقدام نماید و آنها را به دفتر شرکت یا شعب استانها تحویل نماید.
بازرس موظف است مدارک دریافتی را بررسی نماید و در صورت تکمیل بودن مدارک آن را به کارشناس فنی دفتر جهت بررسی مجدد تحویل دهد. در غیر اینصورت مغایرت های مشاهده شده در مدارک را به متقاضی یا شرکت عرضه کننده آسانسور اعلام نماید و آنها باید نسبت به اصلاح مجدد مغایرت های باقی مانده ی احتمالی اقدام نمایند.
پس از رفع نواقص و مغایرت های پرونده توسط متقاضی و بررسی مجدد مدارک توسط بازرس و کارشناس فنی، فرم کنترل پرونده توسط آنها تکمیل و جهت بررسی و تائید نهایی به مدیر فنی یا جاشین وی ارجاع داده می شود.
مدیر فنی و جانشین وی پس از بررسی پرونده و در صورت تائید آن، فرم کنترل پرونده بازرسی آسانسور را تائید و پرونده بازرسی را در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور جهت صدور گواهی به کارشناسان مربوطه ارجاع می دهد.
گواهی صادر شده، باید مطابق با دستورالعمل ادارات کل استاندارد استانها، به کارشناس محترم آن اداره کل جهت صدور نامه شهرداری ارجاع می شود. بدیهی است پس از تائید نهایی اداره کل استاندارد استان می توان گواهی صادر شده را به متقاضی یا نماینده قانونی وی ارائه نمود.
روال انجام بازرسی آسانسور
روال انجام بازرسی برای گواهینامه استاندارد آسانسور و گواهینامه ادواری آسانسور کم و بیش یکسان است. پس از ثبت درخواست اولیه توسط متقاضی در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور و تشکیل پرونده، بازرسی طبق استاندارد ۱-۶۳۰۳ توسط شرکت بازرسی انجام میپذیرد. کلیه مراحل بازرسی در فلوچارت زیر آمده است.
نمونه گواهی سلامت بازرسی آسانسور
سوالات متداول
کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱۳۸۲/۱/۱ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ساختمان و دستورالعمل های آن قرار می گیرند. این موضوع به کلیه شهرداری های ایران جهت لحاظ در مراحل صدور پروانه ساختمان و پایان کار ابلاغ شده است.
گواهینامهها و تاییدیههای ایمنی و عملکرد آسانسور صادرشده از سوی سازمان ملی استاندارد، به شرط انجام سرویسهای ماهانه از جانب نصابان مجاز، دارای اعتبار یک ساله هستند.
مسئولیت با مدیر ساختمان یا هیئت مدیره است.
آدرس ساختمان شماره یک و دو: تهران، پونک، بلوار سردار جنگل، انتهای خیابان بهار غربی، میدان استاندارد، ساختمان استاندارد، کدپستی ۱۴۷۶۸۴۵۷۱۱ – شماره تلفن ساختمان شماره یک و دو: ۴۹۹۸۳۰۰۰-۰۲۱
استاندارد مذکور دو ویرایش دارد که بر اساس تاریخ پروانه ساختمان، هر کدام می تواند لازم الاجرا باشد. ویرایش جدید برای پروانه های ساختمان صادره از تاریخ ٠١/ ٠۵/ ٩۴ به بعد اجباری است.
بازرسی بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمانی بصورت زیر انجام می شود:
- ساختمان های با تاریخ صدور پروانه ساختمانی قبل از ۱۳۹۴/۰۵/۰۱ مشمول ویرایش ۱:۸۱-۶۳۰۳ می شود.
- ساختمان های با تاریخ صدور پروانه ساختمانی بعد از ۱۳۹۴/۰۵/۰۱ مشمول ویرایش ۱:۹۳-۶۳۰۳ می شود.
در ایران استاندارد مرجع آسانسور، برای آسانسورهای کششی ISIRI 6303-1 و برای آسانسورهای هیدرولیک ISIRI 6303-2 است.
بر اساس دستورالعملهای سازمان ملی استاندارد بازرسی اولیه آسانسور و بازرسی ادواری آسانسور اجباری است.